Dave en Shanna in de wijde wereld

Van de kiwi's naar de aussies

Hehe het heeft even geduurd maar daar zijn we weer! Nieuw-Zeeland hebben we inmiddels ingeruild voor Australië en op dit moment zijn we veel km aan het maken om zo snel mogelijk via de oostkust naar boven te rijden. Maar voor dat we over Australië beginnen even nog onze avonturen over het indrukwekkende Zuidereiland.

Op onze laatste dag in Nelson zit er een tafeltje naast ons een knap stel. We horen ze praten met een zachte Vlaamse g. Shanna past een van haar slechtste openingszinnen toe en zegt 'lekker weertje he' gek genoeg werkte het. Ons praatje was spontaan en we hadden eindelijk een klik met mensen van onze leeftijd. Onze zuiderburen die als Bieke en Carl door het leven gaan nodigde ons uit om bij hun favoriete keuken te eten, de Italiaan. Wat volgde waren twee reisgenoten met wie wij een te gekke tijd hebben gehad op het Zuidereiland .
Onderweg naar de pancake rots in Punaikaki stoppen we aan 'Lake Rotorua' gelijk genaamd aan het meer op het Noordereiland. De stilte en de rust zijn ongekend en we nuttigen daar onze lunch. Op het moment dat we aankomen bij de pancake rocks is het koud en winderig, een weersomstandigheid waar we overigens veel te veel mee te maken hebben gehad. De rotsen zijn op onverklaarbare wijze plat, liggen als pannenkoeken op elkaar en zijn daarom speciaal. Ik moet je eerlijk zeggen dat wij het niet heel bijzonder vonden maar wel weer een vinkje op onze to do list!
Op naar de Fox glacier en de Frans Joseph glacier.
De gletsjers zijn een absolute must see op het Zuidereiland. We hebben getwijfeld om met de helikopter de gletsjer op te gaan en daar te hiken maar helaas liet ons budget dat niet toe. We hebben daarom een wandeling gedaan tot aan de voet van de gletsjer. Voor ons gevoel waren we piepklein tussen de gigantische bergen maar klein zijn is best fijn spreken we uit ervaring. Afijn wederom weer een vinkje op onze to do list. Een berichtje van Carl met de tekst 'kom snel naar ons hostel er staat een limousine voor ons hotel' doet ons besluiten om ons naar onze vrienden te haasten en gelukkig zijn we net op tijd om in de limo Hummer te stappen om naar een feestje te gaan.
De volgende dag rijden we via de indrukwekkende haastpass richting lake wanaka. De haastpass was prachtig en af en toe onwerkelijk en voor het eerst hadden wij in onze reis een 'wauw' indruk. Ondertussen komen we bij de blue pools waar de zalmen en forellen in het kraak heldere water zwemmen en even eens bekijken we daar de hoogste waterval van Nieuw-Zeeland 28m. Vlak voordat we aankomen bij lake Wanaka parkeren we homie langs de weg en klimmen we via de rotsen naar beneden om vervolgens een ouderwetse skinnydip te doen. Na een dag relaxen aan het Wanaka meer rijden we door naar Queens town 'de stad' van het Zuidereiland. We blijven daar drie dagen en hebben weer afgesproken met onze Vlaamse vrienden. Tijdens de sushi kan ik eindelijk over voetbal praten wat echt een verademing is na zo een lange tijd en het is nog een liefhebber ook! Na opnieuw een avondje stappen en 5 verschillende soorten bier te hebben gedronken lag ik KO in Homie. De volgende ochtend word ik erop aangesproken dat ik geen hulp heb geboden bij het 'opruimen van de sushi'.
Na Queens town slaan we op verklaarbare wijze Milfordsounds over en rijden naar Invercargill het meest zuidelijke plaatsje van het Zuidereiland. Onderweg daarnaartoe krijgen we een bordje met de komende 200 km geen tankstation en de TomTom geeft aan over 178 km rechts af slaan. Na een uur rijden en niemand tegen te zijn gekomen zien we daar onze grote nachtmerrie! Een auto midden op de weg bij een ravijn totaal los. De spontane zweet plekken onder mijn oksels lijken de provincies Utrecht en Flevoland wel. We stoppen de auto en rennen er naar toe. Ik iets langzamer dan Shanna maar toch we rennen. Op dat moment komt er een man van achter de vangrail omhoog geklommen en zegt dat er niks aan de hand is. 2 uur geleden was er tijdens een autorace iemand gecrasht en het wachten was op een takelwagen.
We rijden langs, normaal gesproken, prachtige baaitjes maar door het weer zijn we niet onder de indruk en rijden we door richting sandfly beach. Sandflybeach is super mooi. Het is een klim naar beneden over een stijl stuk duin met los liggend zand. Een speelparadijs voor kinderen en uiteraard doen wij ook even alsof we kind zijn... We rennen naar beneden over het zand dat wit, goud, geel en grijs gekleurd is. Echt prachtig! De lucht neemt ook adembenemende kleuren aan en het doen Shanna aan een schilderij denken dat bij haar opa en oma hangt. Beneden in de baai aangekomen zien we daar tal van zeeleeuwen liggen. We lopen er met een grote bocht omheen.
Onderweg naar Christchurch zijn we nog gestopt in Dunedin om daar onder het mom van 'afscheid nemen' biertjes te drinken met Carl & Bieke.
We vliegen uiteindelijk vanaf Christchurch naar Australië. Maar rijden eerst nog door naar het noorden om in hanmer springs naar de Spa te gaan waar we heerlijk konden ontspannen. We gaan naar kaikoura waar we walvissen zouden gaan spotten (Wat hoog op het verlanglijstje stond bij Shanna). We boeken een boottrip om op zoek te gaan naar de walvissen. Deze encounter zegt dat de slagingskans om walvissen te zien 95% is dus we zijn goed gemutst. In de morgen zijn er helaas 2 trips afgelast vanwege de ruigen zee. Ik waarschuw Shanna of we dit wel moeten doen. We besluiten ervoor te gaan. De trip was dramatisch de golven waren zo ontiegelijk hoog dat hadden we nog nooit mee gemaakt me buik klotste alle kanten op. Waar Shanna aan het begin om mij moest lachen was zij later zelf het haasje. Dit keer was het de havermout en banaan die in het vooraf gegeven zakje werden uitgeworpen. Shanna zag groen en geel en kwam niet meer van haar plek af en de walvissen konden haar ook gestolen worden. En ja hoor typisch voor onze week zagen we geen walvis en werd ons voorafbetaalde bedrag voor 80% terugbetaald.
In Christchurch zijn we geschrokken van hoe de stad er bij lag na de aardbeving in 2011. De stad was grauw en leek op sommige delen verlaten.
Hehe zijn jullie er nog? Het klinkt verwend maar we zijn toe aan Australië en mooi weer! We besluiten dan ook om maar te gaan en vliegen binnen 4 uur naar Melbourne. Wat een heerlijke stad is dat zeg, hip, veel leven, lekker eten en gezelligheid we trakteren ons zelf op 3 overnachtingen in de hoofdstad alvorens wij met Homie 2 vertrekken richting Phillip Island.
Op Phillip island zijn we naar de 'pinguïn parade' gegaan een tocht van 1400 kleine pinguïns van de zee naar de duinen wat hilarisch was om te zien. Er was onderling bij deze kleintjes overigens wel veel twijfel of het wel veilig was. En zo renden ze weer met zijn alle terug de zee in als ze het niet vertrouwden. Op de weg terug naar de campground moesten we de kangoeroes ontwijken. En waar je bij ons zo hier en daar een vogel of konijn op de weg ziet liggen hebben we hier in korte tijd het hele dieren rijk al zien liggen. Van koala's tot kangoeroes en van possums tot baby beren. We zijn nu onderweg naar Jarvis bay waar het 28graden is en waar we ons zelf een dagje van een gezond kleurtje gaan voorzien.
Lots of love!!
Ps. bedankt iedereen voor de foto ruimte we zijn nu meer dan voorzien! En het filmpje van het Zuidereiland komt er aan!

Wendy

Lieve schatten, ik begon al haast te denken: "het zal toch wel goed gaan met ze"? ???? Maar dan is er weer een mooi verslag van jullie avonturen! Blij om te lezen dat jullie het nog steeds zo naar jullie zin hebben. Dikke kus ????

Wendy

Die vraagtekens waren oorspronkelijk een smiley.... don't know what happened.... XXXXX

Gran

Heerlijk, heerlijk, heerlijk om weer zo'n ontzettend leuk verslag te lezen. Nog heel veel plezier en nog veel herinneringen vergaren. Dikke kussen. Love you2.

Frans en Loes Grootenboer

Wat schrijven jullie leuk zeg! En blijven genieten !! Gaan jullie ook nog naar Tasmania, woont een oudere vriendin van mij! Lynn Dean!
Er zijn daar ook mooie plekjes!xxx